Den såkaldte produktaktivering, der blev indført med Windows XP operativsystemet, vinder frem i flere af Microsofts produkter. Senest har Microsoft meddelt, at udvidelsespakken Plus! Digital Media Edition (DME) er forsynet med den nye kopisikring, der kræver, at brugeren må indtaste en 25-ciffer lang kode og derefter få godkendt produktet over internet.
Det er første gang at en softwarepakke rettet mod privatmarkedet udstyres med produktaktiveringen. Hidtil er den kun set i dyrere, virksomhedsrettet software såsom Windows XP, Office XP og Visio 2002.
Plus! Digital Media Edition er det første Microsoft-produkt som sælges digitalt over internet. Det sættes til salg på tirsdag formedelst 20 dollar - omkring 160 kroner.
»For at kunne tilbyde digital handel må vi benytte en teknik som på den enkleste måde lader brugerne foretage indkøb og tage produkterne i brug, samtidig med at vi beskytter os mod piratvirksomhed,« forklarer direktør Jonathan Usher fra Microsofts Windows Digital Media-division til nyhedstjenesten Cnet.
Produktaktiveringen indebærer - enkelt forklaret - at softwaren »låses« til computerens hardwarekonfiguration, hvorefter oplysningerne gemmes hos Microsoft. Men Microsoft hævder over for Cnet, at selskabet ikke indsamler eller lagrer personlig information om den enkelte bruger i denne proces.
Plus! Digital Media Edition vil indeholde værktøjer der blandt andet skal give brugerne bedre muligheder for at behandle og opleve billeder, film og musik.