Et såkaldt m-learningprojekt med opbakning fra EU testes i øjeblikket i England, Sverige og Italien. Der er afsat 4.5 millioner til projektet, der går ud på at udnytte mobiltelefoniens popularitet blandt de unge til undervisning.
Formålet er anvende mobilteknologi til udvikling af sproglige og matematiske kompetencer hos unge, der har valgt at forlade skolebænken.
»Det skal ikke erstatte almindelig undervisning, men engagere dem, som har forladt skolen og hjælpe dem til at finde ud af, at det er sjovt at lære og kan være en hjælp i livet snarere end noget, de skal tvinges til,« udtaler projektkoordinater Jill Attewell.
En af årsagerne til at valget er faldet på mobilteknologi som undervisningsmiddel, er, at der er mulighed for at formidle en forholdsvis privat undervisningsform mellem lærer og elev. Endvidere muliggør teknikken en umiddelbar feedback.
Det svarer til fordelene ved e-learning, men derudover kan projektet udnytte unges udbredte anvendelse af mobiltelefoni til at fænge de unges interesse.
M-learningprojektet er målrettet unge mellem 16 og 24 år og vil i år blive udbudt til 300 unge europæere.