Interesseret i Madonnas nyeste hit 'Sorry'? Hvad med et par numre med The Raveonettes? Eller Carpark Norths 'Transparent and Glasslike'?
Musikbranchen er begyndt at lægge musik ud på internettet, hvor alle kan downloade den. Gratis. Fra den ukendte kunstner, der indspiller sine numre nede i øveren, til verdensstjernerne, der sælger millioner af cd'er, skriver Politiken tirsdag.
Et af de helt store netsteder med musik er amerikanske www.myspace.com - et gigantisk websted med over 50 millioner teenagere og unge brugere, langt størsteparten fra USA. Her har musikerne deres egne hjemmesider, hvor musikken kan hentes med et enkelt klik med musen.
Og det er musikbranchen selv, der lægger musikken ud: Fra at have anlagt en meget hård linje mod gratis musik på nettet er branchen nu begyndt at udnytte det offensivt i stedet. Kvaliteten af musikken er slet ikke så god, som når man køber en cd i en pladebutik eller på nettet.
Derfor mener det danske pladeselskab Crunchy Frog ikke, at det kan sammenlignes med piratkopiering eller ulovlig fildeling over nettet. Det skriver Politiken.