Medarbejderskaren i Facebook skal sammen med firmaets fænomenale vækst også gøres større, og næste år regner firmaet med at have omkring 700 medarbejdere. Tidligere i år hentede Facebook en række højt profilerede hjerner fra selveste Google, for selvom Google tidligere har bestridt posten som det mest attraktive sted at arbejde, er den titel nu afleveret til Facebook.
Image-kampen handler om langt mere end et jobskifte for nogle få højtprofilerede chefer, pointerer Techcrunch, der har har opregnet de gode argumenter for at skifte fra et fedt job hos Google til et endnu federe job hos Facebook. Argumentet handler i al sin enkelthed om, at Facebook er det nye hotte og sexede sted, mens Google er blevet gammel.
Mange af Googles gode hjerner har allerede udnyttet deres aktieoptiner og leder nu efter det næste nye hit. Facebook har allerede scoret finansdirektør i Youtube Gideon Yu, chefen for ecommerce Benjamin Ling og udvikleren af GDrive Justin Rosenstein. Sidstnævne skrev en sigenende afskedssalut, da han forlod Google i sommer og forklarede sine venner, hvordan Facebook er blevet det nye hotte navn.
En stadig strøm af Google-ansatte er i gang med at skifte arbejdsgiver for i stedet at komme til Facebook. Samtidigt er de to firmaer i hektisk konkurrence, om hvem der kan hapse de mest lovende og attraktive nyuddannede it-hjerner.
Internt i Google har en højtplaceret direktør på senior vicepresident-niveau omtalt Googles medarbejderudfordring som "Facebook-problemet" . Mindst ti af Googles mest succesfulde folk - "top-perfomere"- har taget skridtet og søgt hyre hos Facebook i løbet af de sidste to måneder.
En Ex-Google-ansat, som Techcrunch har talt med, regner med to-til fire andre af hans gamle kolleger tager samme skridt i de kommende måneder. To-til-fire lyder måske ikke af meget i Google-sammenhæng, men der er tale om de allermest talentfulde og dygtige folk, påpeger Techcrunch.
Google forsøger aktivt at imødegå Facebooks hvervekampagne med nye aktieoptioner, men ofte er dette tilbud ikke nok. En ex-Google-medarbejder siger, at han på sin gamle arbejdsplads blev hurtigt forfremmet og fik høje bonusser, men at hans skift til Facebook ikke handlede om penge. I stedet følte han sig tiltrukket af at være det rigtige sted på det rigtige tidspunkt, og hvad det angår, er det hotteste navn lige nu Facebook.