Da Aldi trådte ind på det tyske mobilmarked for to uger siden, sagde TDC og EasyMobile, at der ikke var grund til bekymring, fordi Aldi appellerer til et andet kundeseement og ikke kan yde den samme service som EasyMobile. Teleanalytikeren John Strand vurderer nu, at den udmelding nærmest ikke kunne være mere forkert.
»Vi vil se, at det selskab, som TDC for to uger siden sagde ikke var en konkurrent, på blot en måned eller halvanden bliver en større lavprisudbyder, end TDC er totalt set. Det er virkelig "misjudgement big time" - det er lige før, man burde give TDC en pris for årets største fejlvurdering,« siger teleanalytikeren John Strand til ComON.
Han understreger, at løbet endnu ikke er kørt for EasyMobile, og at selskabet nok skal få kunder i Tyskland med tiden, men han fremhæver samtidig, at TDC har gjort det unødig svært for sig selv ved ikke at udnytte sin "first-mover-advantage."
»I stedet for at fortsætte den entrepenørkultur, der kendetegnede Telmore, er der simpelthen gået for meget TDC i den i løbet af lanceringen, og det er jo egentlig lidt trist at se. Nu er EasyMobile virkelig blevet stillet over for nogle udfordringer i Tyskland - og dertil kommer, at det her nok skal give Aldi blod på tanden - både i et land som Holland og måske også i et land som Danmark,« siger han.