Erhvervskunder har ikke krav på forståelig regning

Mens private forbrugere har krav på en udspecificeret telefonregning, står erhvervskunderne med håret i postkassen.

Mens der for forbrugerne eksisterer nogle meget klare krav til, hvilke oplysninger telefon-regningerne skal indeholde, står erhvervskunderne meget dårligere. Private forbrugere skal som minimum tilbydes enten en udspecificeret regning eller en regning opdelt efter opkaldstyper.

Derimod har Teleselskaberne meget større aftalefrihed med erhvervskunderne, og således skal kunde og teleselskab aftale sig til, hvordan regningen skal se ud, forklarer fuldmægtig Bente Forslund fra IT- & Telestyrelsen.

»Som erhvervskunde skal man derfor være meget opmærksom på, hvad man aftaler med teleselskabet om udformningen af regningen. Det er vigtigt som erhvervskunde, at man indgår en klar aftale med teleselskabet om, hvilken slags regning, man ønsker at modtage,« fortæller Bente Forslund, der uddyber, at teleselskabet principielt i sin gode ret til at nægte kunderne at en bestemt type regninger, selv om kunderne måtte ønske det.

Samtidig er der heller ikke noget krav om, at minutprisen skal fremgå af regningen, og det finder Jan Gram Andersen, it-chef hos Fiskerne Fiskeindustri, helt horibelt.

»Vi ville aldrig kunne slippe af sted med at lave en regning, hvor der ikke står, hvad kunderne har betalt for de enkelte fisk. Derfor er det mig helt uforståeligt at teleselskaberne ikke skal opgive hvad de enkelte minutter koster,« siger Jan Gram Andersen.

Læs mere om teleselskabernes ugennemskuelige regninger i denne uges udgave af IT-avisen ComON.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere