Mens der for forbrugerne eksisterer nogle meget klare krav til, hvilke oplysninger telefon-regningerne skal indeholde, står erhvervskunderne meget dårligere. Private forbrugere skal som minimum tilbydes enten en udspecificeret regning eller en regning opdelt efter opkaldstyper.
Derimod har Teleselskaberne meget større aftalefrihed med erhvervskunderne, og således skal kunde og teleselskab aftale sig til, hvordan regningen skal se ud, forklarer fuldmægtig Bente Forslund fra IT- & Telestyrelsen.
»Som erhvervskunde skal man derfor være meget opmærksom på, hvad man aftaler med teleselskabet om udformningen af regningen. Det er vigtigt som erhvervskunde, at man indgår en klar aftale med teleselskabet om, hvilken slags regning, man ønsker at modtage,« fortæller Bente Forslund, der uddyber, at teleselskabet principielt i sin gode ret til at nægte kunderne at en bestemt type regninger, selv om kunderne måtte ønske det.
Samtidig er der heller ikke noget krav om, at minutprisen skal fremgå af regningen, og det finder Jan Gram Andersen, it-chef hos Fiskerne Fiskeindustri, helt horibelt.
»Vi ville aldrig kunne slippe af sted med at lave en regning, hvor der ikke står, hvad kunderne har betalt for de enkelte fisk. Derfor er det mig helt uforståeligt at teleselskaberne ikke skal opgive hvad de enkelte minutter koster,« siger Jan Gram Andersen.
Læs mere om teleselskabernes ugennemskuelige regninger i denne uges udgave af IT-avisen ComON.