Danmarks største internetbank Skandiabanken blæser nu til angreb. Efter i 2003 at have præsteret et rekordunderskud på næsten 50 millioner kroner, giver banken nu overskud, og det skal bruges til at vinde flere kunder og øge omsætningen.
I første halvår af 2004 tjente selskabet en halv million kroner, og er dermed blevet overskudsgivende et halvt år før planlagt. Derfor indleder banken nu en offensiv, som skal løbe resten af året og hele 2005.
»Vi kommer til at tjene mere i andet halvår, men de penge skal bruges aktivt. Det er vores mål at holde indtjeningen på den rigtige side af en million kroner om året, mens resten skal bruges til øget markedsføring. Deruover vil vi kigge på vores prisstruktur, så den bliver mere attraktiv for kunderne,« siger bankdirektør Henrik Vad til IT-avisen ComON.
Helt konkret har Skandiabanken nu nået det punkt på 100.000 kunder, som defineres som »kritisk masse.« Alle kunder som kommer ind i banken, som følge af den nye satsning vil således give et større overskud pr. kunde end de første.
»De nye kunder vi får i dag giver et forholdsmæssigt højere dækningsbidrag, fordi vi har nået kritisk masse,« fortæller Henrik Vad og forklarer, at målet er at styrke overskuddet fra 2006.
Endnu har Skandiabanken ikke besluttet præcist hvordan, prisen skal ændres, men det vil antageligt medføre lavere udlånsrenter og højere indlånsrenter.
Omkostninger barberet ned
Ifølge Henrik Vad skyldes den nye overskudskurs blandt andet, at selskabet nu har fundet sin form.
»Vi har en brugt de første år på at opbygge rutiner og lægge en masse opgaver ud til kunderne, som de selv kan løse via internettet. Det har resulteret i, at vi har kunnet skære mange omkostninger væk,« fortæller bankdirektør Henrik Vad.
Han forklarer, at selskabet i 2002, hvor banken havde 50.000 kunder, modtog 60.000 opkald til selskabets call-center om måneden. Nu har Skandiabanken 115.000 kunder, men får kun 15.000 opkald om måneden. Det har givet markante administrative besparelser. Alene målt i forhold til 1. halvår 2003 nedbragte Skandiabanken sine driftsomkostninger med 18 procent.
Udover de lavere driftsomkostninger, mærker Skandiabanken, at de eksisterende kunder begynder at flytte flere forretninger over til banken. Samtidig kommer stadig flere nye kunder til. I det forgangne halve år fik Skandiabanken således 15.000 nye kunder.
»De kunder vi får fat i er dem, der er kunder i netbankerne hos de store banker, men aldrig kommer i filialerne. De kan se fordelen i at skifte til os,« forklarer Henrik Vad.
I en sammenligning som magasinet Penge & Privatøkonomi lavede for nyligt er de tre billigste banker i Danmark rene internetbanker. Af dem er Skadiabanken den næstbilligste.