200 medarbejdere og ledere mister deres arbejde i den danske del af Telenor-koncernen. Det sker som konsekvens af en stor reorganisering, der skal i mødegå de udfordringer, Telenor i dag har på markedet.
Blandt de fyrede er direktøren for Telenors kundeservice, Lisbeth Hvidkjær, hvis stilling bliver nedlagt. Det samme gøre hele den særskilte division, der hidtil har rummet kundeservice – aktiviteterne i division skal fremover integreres i to divisioner, som tager sig af alle forhold for henholdsvis private og erhvervskunder.
Ændringerne skyldes ifølge en pressemeddelelse, at Telenor har udfordringer i den hårde konkurrence på telemarkedet.
”Et fortsat pres på både omsætningen og indtjeningen gør det nødvendigt at reducere omkostningerne….Vi har igennem længere tid set et telemarked, der er præget af hård konkurrence, faldende priser og et fortsat behov for massive investeringer. Og der er ikke noget, der tyder på, at denne udvikling stopper. Det er derfor nødvendigt at sikre, at vi har en fleksibel og effektiv organisation, og at vi er i stand til at holde vores omkostningsniveau nede,” siger Jon Erik Haug, administrerende direktør i Telenor i Danmark.
Selskabet havde ved seneste opgørelse et samlet medarbejderskare på 2300 mennesker i Danmark, hvoraf knapt halvdelen er ansat ved det store callcenter i Ålborg. Hvordan de 200 fyringssedler skal fordeles geografisk, er endnu ikke besluttet, fortæller Telenors pressechef Peter Glüsing.
Han understreger, at hverken omorganiseringen eller fyringen kommer til at berøre Telenor-selskaberne Bibob, CBB, One Mobile og NanoMobil, ligesom den igangværende opbygning af et LTE- netværk ikke vil blive standset.