IT- & Telestyrelsen gav sent fredag eftermiddag teleselskabet 3 påbud om at ændre sine aftaler med en lang række nye kunder. Kunderne har fået et tilskud til nye mobiltelefoner på 4.000 kroner mod, at mobiltelefonen kun kan benyttes på 3s netværk de første 12 måneder.
IT- & Telestyrelsen mener, at dette strider mod lovgivningen, fordi det indirekte binder kunderne til 3 i mere end de seks lovlige måneder. 3G-selskabet vil dog ikke umiddelbart bøje sig. Selskabet mener selv, at det lever op til lovens bogstav og overvejer nu at gå rettens vej for at få lov til at fortsætte sin praksis.
»I øjeblikket kigger vi på påbuddet fra IT- & Telestyrelsen sammen med vores jurister. Endnu har vi ikke taget stilling til, hvad der skal ske, for vi har først fået det fredag eftermiddag. Men vi kan absolut ikke afvise, at det ender med, at vi prøver opgørelsen ved domstolene,« siger 3s kommunikationschef Mika Bildsøe Lassen til IT-avisen ComON.
Tilskud på 4.000 kroner
Ved den nye aftale-form, som 3 lancerede i efteråret, fik kunderne mulighed for at få et såkaldt Boom-abonnement hos 3, samt en LG U8120-telefon for 999 kroner - 4.000 kroner under den pris telefonen normalt ville koste.
Ved at acceptere dette tilbud, skal man som kunde binde sig til telefonen i 12 måneder, hvor den kun kan benyttes hos 3. Efter seks måneder er det muligt at få telefonen låst op for 2.000 kroner.
3 havde baseret sit nye tilbud på en afgørelse fra Konkurrencestyrelsen, som i henhold til konkurrencelovgivningen gav dem grønt lys til at holde på kunderne i 12 måneder. Men det er ulovligt, har IT- & Telestyrelsen nu slået fast. Det sker efter, at Justitsminister Lene Espersen fredag afgjorde, at det er IT- & Telestyrelsen, som er øverste myndighed på teleområdet.
»Vi er af den overbevisning, at vi overholder reglerne om bindingsperioder, netop fordi at vores kunder har mulighed for at skifte til et andet teleselskab efter seks måneder. Hvis de vil have telefonen låst op, koster det godt nok 2000 kroner, men det er et beløb, som langt fra svarer til, hvad vi giver i tilskud til telefonerne for at kunne give den meget store rabat ved oprettelsen af abonnementet,« siger Mika Bildsøe Lassen.
»Vi får rigtigt mange kunder ind i øjeblikket, og størstedelen af dem kommer på 12 måneders vilkår. Derfor er det meget vigtigt for os, at vi kan få lov til at fortsætte med den praksis,« fortsætter kommunikationschefen.
Dyrt for 3
3 vil ikke sætte tal på, hvad det risikerer at koste selskabet, hvis man bliver nødt til at ændre vilkårene for de mange nye kunder. Men det vil angiveligt være et anseelig beløb. Ifølge Jyllands-Posten har 3 fået flere tusinde kunder ind via de nye abonnementsvilkår, og derfor løber det op i et millionbeløb, hvis 3 skal tage tilskuddet på de 4.000 kroner på egen kappe.
»Vi investerer utroligt mange penge i Danmark i øjeblikket, og derfor er det uheldigt, at der er tvivl om de vilkår, vi kan drive forretning på,« er kommentaren fra Mika Bildsøe Lassen.