En del danske bilister har fået sig en overaskelse ved åbningen af den seneste regningsspecifikation fra A/S Storebælt. Ifølge brevet, som blev udsendt i går til 15.000 kunder, har bilisterne i bedste fantom-stil kørt over Storebælt på tidspunkter, hvor de måske befandt sig et helt andet sted. Priserne for brugen af den automatiske betalingsenhed Brobizzen er også blevet presset op i helt spøgelsesagtige højder, fremgår det af brevet.
Nogle af regningsspecifikationerne kunne således fortælle, at en enkelt tur mellem Sjælland og Fyn skulle være blevet faktureret med den nette sum af 80.000 kroner. Heldigvis er det dog kun de udskrevne regningsspecifikationer, der er forkerte - de egentlige kontoforhold er, som de skal være, fortæller økonomidirektør i A/S Storebælt, Mogens Hansen.
»Det er selvfølgelig beklageligt, at vi har sendt forkerte regningsspecifikationer ud. Men det har ingen konsekvenser for kunderne. Det bedste, man kan gøre, er at ignorere brevene,« siger han til ComON.
Det nye Axapta-system, som A/S Storebælt tog i brug 1. april til afløsning af et hæderkronet Concorde XAL økonomistyringssystem, har ellers opført sig eksemplarisk indtil nu. Først da der skulle printes og udsendes regningsspecifikationer til kunderne, gik det galt.