Biler kan nu »snakke sammen« over hele Europa i et fælles frekvensbånd på 30 MHz. EU-Kommissionen har netop besluttet at afsætte et område i 5,9 GHz frekvensbåndet til kommunikation mellem intelligente systemer i biler. Det er systemer, som dels kan kommunikere med hinanden, og dels med anlæg ved vejene.
Der er mange visioner for denne type af systemer, som skal forbedre trafiksikkerheden og dermed reducere antallet af trafikdræbte på de europæiske veje. Alene i 2006 blev mere end 42.000 dræbt og yderligere 1,6 millioner kvæstet i trafikulykker i EU-landene.
Et intelligent bilsystem kunne eksempelvis sende oplysninger om et potentielt farlig situation på vejen - en kø, en ulykke eller et oliespild - til alle andre biler i nærheden, der så igen kan sende beskeden videre.
Et andet eksempel kan være, at informationer om trafikproblemer kan sendes fra et trafikkontrolcenter ud til terminaler der er anbragt langs med kørebanen, hvorfra de så kan overføres trådløst til bilernes it-systemer.
På denne måde kan bilisterne f.eks. informeres om farlige vindforhold på en bro eller en særlig hastigheds-begrænsning på vejen.
Inden for de næste seks måneder skal myndighederne i de enkelte lande reservere frekvensbåndet til bil-kommunikation.