Fremover skal det såkaldte eCall-system indbygges i de fleste biler på de europæiske veje. Med eCall kan bilen selv ringe til alarmcentralen på 112, hvis der sker en ulykke, og oplyse om, hvor køretøjet befinder sig, selv når passagererne ikke ved eller ikke er i stand til at forklare, hvor de er. EU forventer at det vil kunne redde 2.500 liv om året og begrænse omfanget af personskader med 10 til 15 pct.
Den europæiske mobilindustriens brancheorganisation GSM Association har netop underskrevet en aftale med EU om at indføre eCall i alle europæiske lande.
»Kommissionen opfordrede i sidste måned de europæiske regeringer og telekommunikations- og bilindustrien til at gøre mere for at få eCall-systemet ud på vejene. Det er glædeligt, at mobiltelefonindustrien har reageret så hurtigt. Ved at bakke op om det europæiske køretøjsmonterede nødkaldssystem har mobiltelefonindustrien udvist social ansvarlighed og åbenhed over for nye anvendelser af kommunikationsteknologien i dagligdagen,« siger EU's kommissær for telekommunikation Viviane Reding.
Men hun kritiserer samtidig, at seks lande stadig mangler at tilslutte sig aftalen om eCall – og et af dem er Danmark.
»Seks lande – Danmark, Frankrig, Irland, Letland, Malta og Det Forenede Kongerige – har endnu ikke underskrevet eCall-aftalememorandummet. De bør nu slippe bremsen og fremskynde indførelsen af et system, der kan redde liv. Sker det ikke, ser Kommissionen sig nødsaget til at fremsætte forslag til lovgivning næste år,« siger Viviane Reding.
Hvert år dør 40.000 mennesker på de europæiske veje og yderligere 1,7 millioner mennesker kommer til skade. EU forventer at eCall kan give besparelser på op til 195 milliarder kroner i forbindelse med trafikulykker og trafikophobning, hvis alle 230 millioner biler på de europæiske veje udstyres med eCall.
Det kræver dog at alle medlemslandene sørger for, at alarmtjenester og især alarmcentraler er udstyret til at kunne modtage opkald fra eCall-systemet. Indførelsen af systemet kræver, at der etableres et tæt samarbejde mellem de offentlige myndigheder, bilindustrien og mobiltelefonoperatørerne.