Brugervenligheden starter på søgemaskinen

Af brugervenlighedskonsulent <a href="mailto:ts@isaq.dk">Thomas Visby Snitker</A>

En forretning, som ingen kan finde, er en dårlig forretning. Helt bogstaveligt. En af grundene til at dansk internet-handel klarer sig så ringe, er at virksomhederne gør for lidt ud af at få trafik, kunder, fra søgemaskinerne.


Virksomhederne kræver ganske enkelt for lidt, hvad enten de selv eller et web-bureau foretager optimering, tilmelding og vedligehold af deres søgemaskineplacering. Virksomhederne ved for lidt om, hvad deres potentielle kunder søger, hvilke ord kunderne benytter og hvilke søgeresultater, der tiltrækker kundernes opmærksomhed. Derfor bliver ellers udmærkede web-løsninger ignoreret.


Søgemaskine-trafik bliver, som så mange andre afgørende elementer i brugernes oplevelse af danske web-løsninger, ikke taget alvorligt nok. Man hører for sjældent om en site, der har sat sig mål for søgemaskine-trafikken. Et mål om f.eks. en prominent placering på de vigtigste søgemaskiner på de søgeord, der giver mest trafik til siten. Eller f. eks. at syv ud af ti potentielle brugere i en test kan finde siten fra en søgemaskine.


Søgemaskine-placeringen er vigtig for både mængden og kvaliteten af nye kunder. Er web-siten højt placeret men upræcist eller direkte fejlagtigt beskrevet på søgemaskinen, får man måske mange kunder, men også mange, der er forvirrede, skuffede eller frustrerede. Den slags kunders dårlige oplevelser er dårlige for forretningen - ikke mindst hvis eller når det giver din site et dårligt renommé. Hellere én glad kunde end ti (eller ti tusinde) mellemfornøjede.


Nogle websites arbejder så lidt med søgemaskinerne, at de tilbyder søgemaskine-kunderne fejlbehæftede link, f.eks. i form af døde link, link til halve sider (hvor kun den ene af flere frames blive vist) eller link til forældede sider.


Søgemaskine-problemerne er især afgørende for de websites, der ikke arbejder systematisk med at undersøge deres kunders behov, ønsker og forudsætninger. De finder aldrig ud af, at de er usynlige eller direkte afskrækkende for de nye kunder, der vil finde dem på en søgemaskine.


Konsekvensen af denne søgemaskine-umodenhed er, at brugerne vænner sig fra at bruge søgemaskiner. konsekvensen bliver at de websites, der markedsføres professionelt, eller som brugerne allerede kender, får trafikken.


Men det gør vel heller ikke noget, så længe så mange danske websites ikke magter eller orker at give søgemaskine-kunderne den nødvendige kvalitet.


Brugervenligheden starter på søgemaskinen. Sommetider slutter den samtidig samme sted.


---


Meget apropos:


I et samarbejde mellem Foreningen Dansk Internet Handel (FDIH) og ISAQ A/S gennemføres i øjeblikket en undersøgelse af søgemaskinernes betydning for trafikken til ca. 30 udvalgte danske hjemmesider. Undersøgelsen forventes afsluttet omkring d. 20.2.2000. Bestil rapporten ved at skrive til Thomas Visby Snitker på snitker@isaq.dk.


---


Cand.mag. Thomas Visby Snitker er brugervenlighedskonsulent i ISAQ A/S og medlem af styregruppen for Erfa-klubben om Kundeorientering og Brugervenlighed under Forening for Dansk Internet Handel. Han har arbejdet i KMDs Center for Brugervenlighed og underviser i web-formidling og brugergrænseflader.




    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Also A/S
    Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

    Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

    20. august 2024 | Læs mere


    Det Digitale Produktpas

    Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

    21. august 2024 | Læs mere


    Cyber Security Summit 2024

    På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

    27. august 2024 | Læs mere