En ny rapport fra Deloitte Consulting forudser, at forsikringsselskaber verden over må skære ned i medarbejdertallet for at tilpasse sig til Internet og andre nye teknologier. I udlandet drejer det sig typisk om
reduktioner på mellem 20 og 30 pct. af personalet. Også de danske forsikringsselskaber må gennem nedskæringer i de kommende år.
Internet og call centre, der kan servicere kunderne hurtigt og effektivt døgnet rundt, vil i de kommende år vende op og ned på strukturer og arbejdsprocesser hos de fleste forsikringsselskaber verden over. Det vil uundgåeligt betyde nedskæringer, der især vil ramme ansatte i salgs- og
servicefunktionerne, forudsiger Deloitte Consulting.
"Vi har allerede i Danmark set eksempler på fyringer i forbindelse med indførelse af ny teknologi - og det er kun begyndelsen," forklarer adm. direktør Niels Søbjerg Nielsen, Deloitte Consulting.
"I banksektoren, der er længere fremme med indførelsen af Internet end forsikringsselskaberne, vurderer man, at hver tredje medarbejder må forlade sit job. Det er blot et spørgsmål om tid, hvornår bankernes erfaringer kan
overføres til forsikringsselskaberne," fortsætter Niels Søbjerg Nielsen.
Forsikringsbranchen har traditionelt været sen til at indføre ny teknologi, der gør virksomheden mere effektiv. En kombination af call centre og Internet vil i fremtiden blive en af de vigtigste salgs- og distributionskanaler for forsikringsselskaberne.
I Skandinavien er Sverige længst fremme i udviklingen, mens de danske og norske forsikringsselskaber er bagefter. Udviklingen går imidlertid meget stærkt. Derfor vil der løbende komme nye Internet-sider, hvor kunderne kan købe
forsikringsprodukter direkte.
Selv om forsikringsbranchen generelt set skærer ned i medarbejderstaben, vil den fortsat ansætte folk, som har specialistviden inden for IT-teknologi som f.eks. Internet. Disse specialister er en udpræget mangelvare, hvorfor mange selskaber enten allerede har outsourcet eller overvejer at outsource IT, teknologi og andre vigtige
forretningsprocesser, fortæller Deloitte Consulting.
"Det er en misforståelse at tro, at Internet bare er en ny kanal, som kan supplere de andre traditionelle salgsformer. Internet vil få en fundamental effekt for virksomheden og ændre hele forsikringsbranchen," siger Niels Søbjerg Nielsen.
Den fulde version af Deloitte Consultings rapport "Millenium Top Ten: Year 2000 Global Insurance Industry Outlook" kan hentes via Internet på adressen
www.dc.com.