Den nye undersøgelse fra Yahoo viser at hver tredje danske internet-bruger forventer at købe 1-2 julegaver på nettet. Men den viser også, at hver fjerde dansker regner med at reducere deres forbrug i forbindelse med indkøb af julegaver i år, mens kun 4 pct. forventer at øge julegaveindkøbet.
Det er betydelig mindre end i lande som Spanien eller England, hvor 24 pct. regner med at øge forbruget og mere end 10 pct. forventer at bruge over 7.500 kroner på julegaver.
Den primære motivation for at købe julegaver på nettet er muligheden for at spare tid, viser undersøgelsen. Men der er også ulemper. Næsten halvdelen mener, at det største problem er at man ikke kan se eller mærke produktet. Til gengæld er kun 14 pct. bekymret for sikkerheden.
De fire mest købte julegaver på nettet er musik, bøger, video/DVD og elektronik. Hver fjerde julegave bestilles og betales fra kontorets elektroniske arbejdsplads, fortæller undersøgelsen.