De nye regler om aflevering af elektroniske arkiver har skabt usikkerhed hos kommunerne. KL fortæller at man har modtaget en række henvendelser fra kommuner om deres rettigheder og forpligtelser.
Flere kommuner har modtaget tilbud fra it-leverandører om at løse opgaven, men KL anbefaler, at kommunerne venter med at indgå aftaler med leverandører indtil regelgrundlaget er på plads.
De kommende regler om betaling for aflevering til Statens Arkiver og vejledningen om arkivmæssige hensyn for it-arkiver er i øjeblikket under udarbejdelse i et udvalg under KLs kontor for Administration og IT.
Det ventes at det færdige regelgrundlag sammen med vejlednings-materiale til kommunerne ligger klar i løbet af efteråret.
KL henviser til, at kommunerne frit kan vælge mellem at aflevere data til Statens Arkiver eller selv oprette en arkivinstitution.
For data, der ikke er omfattet af persondataloven, kan kommunerne også vælge selv at opbevare de elektroniske arkiver.
I mange tilfælde vil det være påkrævet, at it-leverandøren medvirker ved afleveringen, hvis data opbevares hos en ekstern databehandler, men ifølge KL er det i øjeblikket svært at overskue de økonomiske omkostninger og rationaler.