Den amerikanske konsulent-koncern Accenture kan nu føje endnu en eklatant fiasko på listen over sine danske kundereferencer. I 2005 fik Københavns Kommune nok af bøvlet med et lønsystem og fyrede udvikleren Accenture. Nu har Danmarks Apotekerforening fået nok af Accenture og underleverandøren IBMs håndetering af det store apotekersystem, Pharmanet.
Ifølge en pressemeddelelse udsendt af Apotekerforeningen er parterne blevet enige om at gå hver til sit.
Det fremgår dog tydeligt af teksten, at enigheden er baseret på det faktum, at apotekerne havde for mange problemer med Accentures system.
Selvom 80 procent af de danske apoteker i dag har koblet sig på systemet, er driften slet og ret for usikker:
»Vi har haft for mange driftsproblemer på apotekerne gennem de seneste mange måneder. Det kan hverken vore kunder eller medarbejdere være tjente med. Derfor er jeg tilfreds med, at Accenture nu er helt indstillet på, at vi ophæver samarbejdet med virkning fra 1. december,« siger formanden for Apotekerforeningen, apoteker Niels Kristensen.
Claus Wilkki, der er kommunikationschef hos Accenture, erkender indirekte i den fælles pressemeddelelse, at den har været grueligt gal med driftsikkerheden:
»Vi har udviklet og introduceret det nye apotekssystem PharmaNet gennem de sidste fire år. Vi konstaterer beklageligvis, at til trods for at systemet er taget i brug hos cirka 190 af de 205 planlagte apoteker, har der været gener undervejs, som især har været koncentreret omkring den tekniske drift. Accenture vil medvirke til at sikre, at overgangen til en ny leverandør forløber så effektivt som muligt,« siger han.
Fra årsskiftet er det NNIT, der skal stå for driften og videreudviklingen af PharmaNet. NNIT er ejet af Novo Nordisk og betegner sig selv som Danmarks fjerdestørste leverandør af it-services.