Mobilforhandlere i forbrugergabestok

To forhandlere af mobiltelefoner er havnet på Forbrugerklagenævnets liste over dårlige forhandlere. Se her, hvem, der er sortlistet.

I sin seneste runde af afgørelser har Forbrugerklagenævnet offentliggjort tre sager om mobiltelefonforhandlere. De to sager drejer sig om webforhandleren Ollycom, der i 2005 og 2006 har solgt et par defekte mobiltelefoner. Den tredje sag stammer fra Telekæden i Valby, der i 2005 solgte en defekt Nokia.

Alle tre sager er blevet afgjort for et halvt år siden, men det er først for nylig at sagerne er blevet offentliggjort på nævnets hjemmeside, firmatjek.dk.

Ollycom i Holstebro står for to af klagenævnets afgørelser. I begge tilfælde har kunderne købt en mobiltelefon på nettet. Den ene kunde købte i 2005 en mobiltelefon. Cirka tre måneder efter købet konstaterede forbrugeren, at standby-tiden på batteriet kun var to døgn, og at telefonen havde problemer med at sende sms'er og foretage opkald. Kunden sendte sin telefon til reparation hos Ollycom, men fik aldrig telefonen retur.

Den anden kunde købte i 2006 ligeledes en mobiltelefon. Efter to måneder opdagede kunden, at den indvendige skærm var revnet og at der var en sort pixelfejl, som voksede. Der var også periodiske problemer med at ringe på telefonen. Kunden sendte telefonen retur til Ollycom, der aldrig blev repareret. Efter fire måneder klagede kunden til Forbrugerklagenævnet, der kræver, at forhandleren betaler kunden købsprisen tilbage samt renter og et gebyr til Forbrugerstyrelsen på 4.000 kroner.

Den tredje sag, Telekæden Valby ApS drejer sig om en Nokia 6230i. Efter et halvt år ville tasterne ikke virke og kunden nægtede at tage imod en lånetelefon, da forhandleren ville reparere telefonen. Lånetelefonen var i meget dårlig stand. Lånetelefonen havde heller ikke de funktioner, som klageren skulle bruge. Desuden krævede forhandlerne en depositum på 400 kroner for lånetelefonen. Kunden krævede derfor en ny telefon.

Forhandleren, som kun havde tilbudt klageren afhjælpning af fejlen, har ikke bevist overfor nævnet, at det ville have »uforholdsmæssige omkostninger« for forhandleren at give kunden en ny telefon og at forhandleren derfor ikke kunne nøjes med at låne kunden en telefon i reparationstiden. Kunden er derfor berettiget til at få købsprisen tilbage, siger nævnet i sin afgørelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere