Novo Nordisk IT (NNIT) udfordrer KMD på hjemmebane, og går ind på markedet for offentlige it-løsninger. Det sker for at del i en milliardforretning med at levere it til den offentlige sektor. Det skriver Børsen.
Det er den kommende kommunalreform og IBM´s køb af Mærsk Data, der har fået NNIT til at skifte fokus. Nu skal der fokuseres mere på offentlige kunder og mindre på farmaceutiske kunder.
Sidste år fordoblede NNIT sin kundeskare uden for Novo-koncernen. Og væksten har været størst inden for kommuner, stat og amter - KMD´s traditionelle forretningsområde.
»For to år siden sagde jeg, at vi nok aldrig ville komme til at fokusere på andre nicher end farma- og biotekindustrien. Men det har vist sig, at vi i kraft af vores engagement med Novo Nordisk-koncernen har oparbejdet en stor viden, som med fordel kan anvendes over for andre brancher også. Og vi mærker nu tydeligt, at IBM's køb af Mærsk Data har fået kunderne til at se sig om efter et danskejet alternativ,« siger NNIT's adm. direktør, Torben Skriver Frandsen til Dagbladet Børsen.
Det er en økonomisk sund spiller der nu bevæger sig ind på KMD´s hjemmebane. Alene i 2004 oplevede NNIT en vækst på 143 procent på ordrer fra den offentlige sektor. Det gav en omsætning på 24 millioner kroner, alene hentet fra den offentlige sektor. NNIT kom ud af 2004 med et overskud på 91,2 millioner kroner ud af en omsætning på 800 millioner kroner.
Og selskabet har pæne forventninger til den nye satsning, der også tæller andre områder end den offentlige sektor.
»Vi har budgetteret med en fordobling af den omsætning, der ligger uden for Novo-koncernen i indeværende år også, og specielt kommune-markedet samt industrien og herunder nu også procesindustrien har vi store forventninger til,« siger Torben Skriver Frandsen.
KMD hviler ikke på laurbærrene, men vil gå i kamp med NNIT, ikke kun om de offentlige kunder, men også om erhvervskunderne.
»Vi oplever, at vi bliver bedre modtaget ude i virksomhederne, efter IBM har købt Mærsk Data. Kunderne efterspørger et dansk alternativ til de store amerikanske selskaber, og det skal vi udnytte. Vi har derfor oprettet en egentlig konsulentafdeling med 60-70 konsulenter, der udelukkende skal gå målrettet efter erhvervskunderne. I dag er vores erhvervsbaserede omsætning på et trecifret millionbeløb, og vores femårige strategiplan siger, at den skal fordobles,« siger underdirektør Erik Pedersen til avisen.