Det er efterhånden næsten umuligt at købe en avanceret mobiltelefon uden et indbygget digitalkamera. Men frygten for industrispionage har fået mange virksomheder til at forbyde mobiltelefoner og lommecomputere med kamera i deres kontorer.
Hvad skal man gøre, hvis man ikke ønsker at aflevere sin nye mobiltelefon med kamera i receptionen? Et tysk service-firma har måske fundet løsningen på dette problem. Firmaet Vivomobile tilbyder at deaktivere det indbyggede kamera i alle mobiltelefoner, smartphones og lommecomputere.
Helt konkret installeres en orangefarvet afdækning foran kameraets linse, som signalerer klart og tydeligt til emsige sikkerhedsvagter, at kamerafunktionen ikke kan bruges. Hvis det er muligt installeres også en elektrisk spærre, men det fungerer dog ikke med alle modeller.
Fordelen i denne løsning fremfor et mere radikalt indgreb, f.eks. at fjerne linsen, er at spærren kan ophæves igen, hvis man på et senere tidspunkt igen ønsker at bruge kameraet. Det kræver bare, at mobilen igen bliver sendt ind til reparations-værkstedet.
Vivomobile betegner selv løsningen som et kompromis, som imødekommer virksomhedernes behov uden at brugerne skal punge ud med et stort beløb. Den optimale løsning ville være et helt nyt hylster, som dækker linsen, men det ville blive noget dyrere.
Prisen for at spærre kamerafunktionen er 13,90 euro, hvortil skal lægges forsendelses-omkostninger på 9 euro på telefoner og lommecomputere sendt fra Danmark. Og så skal man betale et tilsvarende beløb for at få kameraet aktiveret igen.