En ny undersøgelse viser, at folk bliver mere fortrolige med talende computerteknologier, når den kunstige stemme imiterer brugerens stemme. Denne konklusion understøtter en generel udvikling af computere, der skal ligne og forstå deres ejere.
En undersøgelse udformet af japanske ATR Media Information Science Laboratories i Kyoto har brugt menneskets sociale relationer som grundlag for en undersøgelse, der afdækker, hvordan mennesker bliver mere fortrolige med computerteknologier, der taler til brugeren, som f.eks. robotter.
Udgangspunkt for undersøgelsen er et kommunikationsmønster, hvor det er påvist, at vi føler mere sympati for personer, når vi fornemmer, at de - ubevidst - imiterer vores måde at tale på.
Denne tese testede forskerne ved at sætte testpersoner til at arbejde med computeranimerede karakterer, der havde sproglige kvalifikationer svarende til et 1 år gammelt barn.
Efter at karaktererne havde hørt brugerens stemme, returnerede de lyde, der i forskellige grader imiterede brugerens talerytme, intonation og styrke. Herefter skulle brugeren vurdere, hvilke karakterer de betragtede som de mest samarbejdsvillige, mest intelligente, behjælpelige, venlige og sympatiske.
Ifølge forskerne fik de karakterer, der imiterede brugerens stemme bedst, tydeligvis flest point. Forskerne mener dermed at have bevist, at det ikke er det, man siger, men måden hvorpå man siger tingene, der er væsentligst, - også når det gælder computere.
Og hvad kan det så bruges til? Ifølge forsker Noriko Suzuki kan resultatet være med til at skabe et tættere bånd mellem mennesker og maskiner. F.eks. er mange mennesker utrygge ved robotter, men hvis robotternes stemmeleje ændres, kan det gøre folk mere fortrolige med robotter og andre talende computerteknologier.
Resultatet svarer overens med udvikling af andre teknikker, der på forskellige niveauer går ud på at lære computeren at forstå og ligne os mennesker.
Hidtil har forudsætningen for god kommunikation mellem os og vores computere hovedsageligt været afhængig af computerbrugerens evne til at forstå og anvende computeren. Nu går udviklingen den anden vej: computeren skal forstå og ligne sin ejermand.