Planerne om et europæisk system til satellit-navigation fik et alvorligt skud for boven torsdag, hvor en talsmand for EU-trafikkkommissær Jacques Barrot måtte konstatere at forhandlingerne med et privat konsortium er brudt sammen. EU-kommissionen havde krævet at konsortiet skulle aflevere en redningsplan for Galileo-projektet senest torsdag, men EU er ikke tilfreds med konsortiets forslag og resultatet kan blive en ekstra milliardregning til de europæiske skatteydere.
Næste onsdag vil EU-kommissionen fremlægge sit eget forslag til, hvordan projektet kan reddes. Det mest sandsynlige er, at det offentlige skal finansiere konstruktionsfasen, men selve driften overtages af det private erhvervsliv.
Den samlede regning for Galileo, der skal betales med offentlige midler, kommer ifølge de nye beregninger til at ligge på helt op til 22,5 milliarder kroner. Det er mere end dobbelt så meget som beløb, der indgik i de oprindelige EU-planer.
Men de private selskaber har afvist at overtage omkostninger og risiko i forbindelse med konstruktion og opsendelse af de 30 satellitter, der sammen skal danne Galileo-netværket. Når systemet er på plads, skal det levere endnu mere præcis navigation end GPS-systemet, der drives af det amerikanske militær.
Politikerne ønsker at Galileo skal reserveres til civile formål, men det tyske brancheforbund BDLI har foreslået, at det skal åbnes for militær brug, hvilket kan være med til at sikre den manglende finansiering.