Facebook: Vores annoncer giver mere end det er muligt at måle

Den sociale gigant forsvarer, hvorfor de ikke tilbyder måling på annoncesucces.

Når Facebook ikke selv vil tilbyde et værktøj, så annoncører på den sociale netværkstjeneste kan måle, om de tjener penge på reklamerne, så kan det næsten kun skyldes, at værdien af annoncerne er lav.

Teorien luftede en dansk marketingmand og blogger, Michael Kjeldsen, sidste uge over for ComON, efter Facebook i november droppede en betaversion af deres værktøj, som måler konverteringsraten - altså hvor mange penge annoncørerne bruger, og hvor mange penge de tjener på Facebook.

Nu svarer Facebook, at firmaets annoncer er så gode, at de giver mere, end det er muligt at måle med værktøjet.

"Facebook-reklamer giver en værdi udover klik," skriver Facebook til ComON gennem deres svenske marketingsafdeling hos Text100.

"For eksempel bliver en gennemsnitlig  Facebook-reklame, som bliver klikket på, klikket på fem gange igen i personens vennekreds. Men annoncøren betaler kun for de kliks, som er inden for målgruppen. I bund og grund kan det betyde, at du får fem klik for et kliks pris," skriver Facebook, som tilføjer, at Facebook-annoncer har en mund-til-mund-effekt.

Facebook besvarer dog ikke, hvorfor firmaet droppede værktøjet til at måle annoncernes værdi, ligesom firmaet ikke vil oplyse, om alternative målingsværktøjer til konverteringsraten er på vej. Det betyder, at annoncørere fortsat må bruge eksempelvis Google Analytics.

Michael Kjeldsen afviser ikke Facebooks påstand om, at annoncerne er mere værd end de enkelte kliks.

"Men jeg vil jo gerne kunne måle de ting, som Facebook fortæller om og se, om jeg tjener penge på kliks, som jeg ikke har betalt for," siger Michael Kjeldsen, som i øvrigt beder om ikke at blive fremstillet som en fjende af Facebook.

"Når jeg måler i to forskellige systemer er der risiko for usikkerheder, men hvis jeg får et samlet system, så er jeg sikker på, det er de samme tal, jeg rapporterer på," siger Michael Kjeldsen.

Facebook tilbyder at annoncørere kan målrette reklamer på alder, sted og interesser. Michael Kjeldsens pointe er, at Facebook mangler at tilbyde et værktøj, som kan måle præcist, om deres segmentering kaster penge af sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere