Fotobutikken Foto.com havde høje forventninger til julehandlen. Men høje forventninger blev vendt til katastrofale handler og dertilhørende utilfredse kunder.
Den pan-europæiske webshop lancerede 14 nye produkter før jul. Blandt andet muligheden for at lave personlige kalendere og bøger med sine egne fotos.
Det fik handlen til et eksplodere med tre gange det forventede, hvilket Foto.com tydeligvis ikke var forberedt på.
Nogle kunder måtte se deres julegaver dukke op lang tid efter, at juletræet var slukket.
»...når det er sommertravlt og juletravlt, er vi nødt til at ansætte ekstra personale, og med den succes, vi har haft, bliver personalet sat direkte til at arbejde, og desværre er der noget sjusk, fordi man ikke har kunnet nå at træne dem op. Så der har været mange kunder, der har bestilt en fotopakke og fået nogen andres. Eller kunder der har bestilt én gang, men fået to gange. Det er gået helt galt,« siger den danske chef Dida Dhaynaut til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Det kunne da også godt tyde på, at Foto.com har haft noget svært ved at støve kvalificeret personale op. Stavefejl som "pudslespil" og "betjæne" er der ikke så få af på hjemmesiden.
Den danske direktør er den eneste, der skal behandle de mange klager. Og hun må derfor oplyse de mange skuffede kunder om, at der kan gå et stykke tid, før alle fejl er rettet og refunderet.
Kundetilfredsheden over Foto.com er også strøget i bund på sider som Trustpilot. Blandt andet fordi fotobutikken ikke accepterer telefonopkald.