Dobbelt så lang ventetid på telefon-reparationer

Elendigt sommervejr med mange tordenbyger har skabt køer hos TDC. Den gennemsnitlige ventetid på at få lavet en defekt telefonlinje er steget fra 3-4 dage til 6-7 dage.

De store mængder regn i sommer har givet usædvanligt mange fejl i telefonnettet. Rent faktisk så mange, at TDCs teknikere ikke har kunnet følge med.

»Mens en kunde under normale omstændigheder kan forvente, at en død telefon bliver vakt til live igen inden for tre-fire døgn, og oftest hurtigere, er den gennemsnitlige ventetid i nogle områder i øjeblikket omkring seks-syv dage - i enkelte tilfælde noget længere,« oplyser TDCs kommunikationsafdeling.

De hyppigste årsager til fejl i telefonnettet er regn, lyn og overgravede kabler. Det dårlige sommervejr har øget risikoen for, at der trænger vand ind i telefonkabler, samlinger og fordelerkasser, og at der kommer fugt i installationerne hos de enkelte kunder.

Lynnedslag er ofte årsag til omfattende fejl. Et direkte lynnedslag kan give store ødelæggelser på kabler, fordelerbokse og centraler. Men blot et nedslag i jorden i nærheden af et kabel kan resultere i en række bittesmå huller i kabelkappen, som regnvand siden hen kan sive ind igennem. Ofte kommer der småhuller adskillige steder med meters - eller kilometers - afstand på samme kabel, så kablet må graves op og repareres over flere omgange, før fejlene er rettet, oplyser TDC.

I et tilfælde var et enkelt lyn årsagen til, at teleforbindelsen til byen Kliplev i Sønderjylland var afbrudt i flere dage, fordi hovedfordeleren blev ødelagt.

TDC forventer at være nået ned på mere normale ventetider på at få rettet fejl ved udgangen af september.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere