De store mængder regn i sommer har givet usædvanligt mange fejl i telefonnettet. Rent faktisk så mange, at TDCs teknikere ikke har kunnet følge med.
»Mens en kunde under normale omstændigheder kan forvente, at en død telefon bliver vakt til live igen inden for tre-fire døgn, og oftest hurtigere, er den gennemsnitlige ventetid i nogle områder i øjeblikket omkring seks-syv dage - i enkelte tilfælde noget længere,« oplyser TDCs kommunikationsafdeling.
De hyppigste årsager til fejl i telefonnettet er regn, lyn og overgravede kabler. Det dårlige sommervejr har øget risikoen for, at der trænger vand ind i telefonkabler, samlinger og fordelerkasser, og at der kommer fugt i installationerne hos de enkelte kunder.
Lynnedslag er ofte årsag til omfattende fejl. Et direkte lynnedslag kan give store ødelæggelser på kabler, fordelerbokse og centraler. Men blot et nedslag i jorden i nærheden af et kabel kan resultere i en række bittesmå huller i kabelkappen, som regnvand siden hen kan sive ind igennem. Ofte kommer der småhuller adskillige steder med meters - eller kilometers - afstand på samme kabel, så kablet må graves op og repareres over flere omgange, før fejlene er rettet, oplyser TDC.
I et tilfælde var et enkelt lyn årsagen til, at teleforbindelsen til byen Kliplev i Sønderjylland var afbrudt i flere dage, fordi hovedfordeleren blev ødelagt.
TDC forventer at være nået ned på mere normale ventetider på at få rettet fejl ved udgangen af september.