EU-Kommissionens undersøgelse forudsiger at indtægterne fra produktion af kreativt indhold til internettet vil vokse med 400 procent i de kommende fire år og nå op på 8,3 milliarder euro eller 62 milliarder kroner i 2010. I musikbranchen vil online-indhold repræsentere en femtedel af alle indtægterne, mens onlinesalg ventes at erobre 33 pct. af omsætningen i spilbranchen.
»Den længe ventede digitale konvergens er ved at blive en økonomisk realitet, og dette medfører enorme muligheder for Europas forbrugere, indholdsudbydere og teknologi-virksomheder. For at få det fulde udbytte af denne udvikling bliver vi nødt til at kaste et frisk blik på de tekniske og retlige aspekter: en moderniseret strategi for det indre marked vil give europæisk indhold øget værdi,« siger Viviane Reding, kommissær for informationssamfundet og medier.
Selv om markedet vokser støt, konkluderer undersøgelsen, at det er nødvendigt at løse en række teknologiske, økonomiske og retlige udfordringer - navnlig intellektuel ejendomsret og interoperabilitet - for at sikre en hurtigere udvikling af markedet i Europa. Ifølge undersøgelsen halter Europa bag efter USA i udviklingen af interaktive tjenester til faste bredbåndsnet, og bagefter Japan og Korea, når det gælder mobilnettjenester.
Det mest alvorlige problem er utilstrækkelig bredbåndsdækning. Der er stadig store forskelle mellem EU-landene, når det gælder udbredelsen af bredbånd. Inden for mobiltjenester er der problemer med den langsomme udbredelse af 3G og den forvirrende prissætning.
EU-Kommissionen er på vej med et udspil om indhold på nettet, der vente fremlagt i årets anden halvdel.