Janos Flösser og kollegerne i IO Interactive har næppe nået at få lagt alle pengene fra salget til Eidos i lommen, før et nyt dansk spileventyr er på vej. Danske Media Mobsters, der holder til i Nyhavn, lancerede fredag i sidste uge sit første spil - Gangland.
Spillet udsendes til pc i Nordamerika, Europa og Asien af selskabet Whiptail Interactive. Spillet er et strategisk spil, der forgår i et mafia-univers, og vurderes til at have et kæmpe salgspotentiale. Derfor nævnes Media Mobsters allerede nu som det næste danske spilfirma, der afhændes i en millionhandel.
»At sætte en pris på MediaMobsters lige nu vil være særdeles svært. Vores første spil er først lige kommet på gaden, og vi ved stadig ikke hvor godt, det kommer til at sælge. Vi har de første tidlige indikationer fra det engelske marked, og her ser det meget lovende ud. Men vi vil være meget klogere om en tre uger,« fortæller en af de to stiftere af Media Mobsters Christian Majgaard.
Han indrømmer dog, at han efter salget af IO Interactive, nu drømmer om beløb i omegnen af 300 millioner kroner:
»Jeg håber, at vi kan være ligeså meget værd inden for et år, hvis vores produkt bliver en succes,« fortæller han med smil.
Ejerne forventer million-handel
Media Mobsters er støttet af millioner fra Teknologisk Innovation, der er et privat aktieselskab ejet af Teknologisk Institut. Teknologisk Innovation vil endnu ikke sætte et prismærke på Media Mobsters, men seniorkonsulent Carsten Blom-Hansen, der har ansvaret for investeringen, medgiver, at forventningerne til selskabet på sigt er på niveau med IO Interactive.
»Det er da rigtigt, at det lige nu ser det aldeles fornuftigt ud. Med de tilbagemeldinger, vi har fået på Gangland, er der helt klart potentiale til, at spillet bliver en af de helt store salgssucceser. Og vi har da også forventninger og forhåbninger om, at det bliver en stor succes,« fortæller Carsten Blom-Hansen.
Teknoloigisk Innovation gik ind i spilfirmaet i sommeren 2001. Det er to et halvt år siden, og dermed nærmer det tidspunkt sig, hvor selskabets investeringer plejer at blive solgt videre.
»Som udgangspunkt er horisonten for vores investeringer 3-5 år, men umiddelbart har vi ikke nogle forventninger om et salg lige nu og her. Først skal vi se hvordan det går med salget af Gangland. Prisen for et eventuelt salg af MediaMobsters vil på kort sigt ene og alene afhænge af hvilken succes det første spil får,« fortæller Carsten Blom-Hansen.