På trods af at antallet af kunder er blevet forøget med knap 300.000 og omsætningen er steget med lige under 2 procent, så formåede teleselskabet Sonofon ikke at komme ud af 2004 med et overskud. Således blev årets resultat et minus på 324 millioner kroner efter skat.
Og selskabet giver den fortsat intensive konkurrence på det danske mobilmarked en del af skylden. En anden del er forklaringen er den interne omstrukturering som selskabet og dets norske ejere Telenor er i gang med.
I løbet af 2004 er Sonofon blevet integreret i en samlet nordisk organisation i Telenor. Det sker for at virkeliggøre konkurrencemæssige fordele på nordisk plan - eksempelvis ved at sammenlægge netværk, tjenesteplatforme og IT-systemer og udvikle fælles produkter, som kan markedsføres i hele Skandinavien.
Men omlægningen har også været med til at æde omsætningsfremgangen på bundlinien.
»Årets resultat afspejler den krævende effektivisering, som vi har gennemført i 2004. Det koster med andre ord at bygge om. Til gengæld forventer vi besparelser på driftsomkostningerne allerede i år. Derfor ser jeg frem til forbedringer i resultaterne for 2005,« siger Jan Edvard Thygesen, der er bestyrelsesformand og daglig leder i Sonofon.
En del af kundefremgangen i 2004 til i alt 1,471 millioner kunder, skyldtes blandt andet at selskabet købte lavprismobilselskabet CBB Mobil. Sonofons omsætning steg fra 4.286 milliarder i 2003 til 4.367 milliarder i 2004.
Sonofons norske ejere, Telenor, fremlægger også regnskab for 2004 i dag. Men allerede i sidste uge meddelte selskabet at de i regnskabet nedskrev værdien af Sonofon med 2,1 milliarder kroner til godt 6,85 milliarder danske kroner.