Opkøbet får nu SAS Institute til at udvikle en række brancherettede løsninger til detailhandlen. Løsningerne bliver baseret på SAS Institutes egen teknologi og på den forretningsmæssige forståelse i Marketmax, oplyses det.
»Detailhandlen står over for en række udfordringer, hvor lønsomhed og effektivitet er i fokus,« siger marketingchef Jim Nielsen fra SAS Institute.
»Helt aktuelt ser vi en klar internationalisering også på det danske marked, hvor nye udenlandske discount-kæder aktualiserer behovet for at effektivisere og vinde kampen om kunderne gennem viden og indsigt. En af de afgørende konkurrencefordele er løsninger, som bygger på avancerede analyser,« pointerer han.
Marketmax har løsninger og viden inden for merchandise financial planning, butiksplanlægning, sortimentsplanlægning, micromarketing, space planning, category management og vare-orienteret beslutningsstøtte. I Danmark har SAS Institute en række store kunder i detailhandelen, som vil kunne drage fordel af den nye viden og de nye løsninger, som Marketmax vil tilføre, mener SAS Institute. På SAS Institutes danske kundeliste finder man blandt andet Fakta, Magasin og Cerealia.