Selv om de slås fra hustag til hustag om at erobre kunder på det stærkt konkurrenceprægede danske mobilmarked, så har landets to største mobilselskaber alligevel fundet sammen i et samarbejde. Således har Sonofon og TDC Mobil indgået en aftale om at deres kunder kan bruge konkurrencens mobilnetværk, hvis deres eget netværk bryder ned.
Beredskabet træder i kraft, hvis den ene operatør eksempelvis oplever nedbrud i en mobilcentral, som medfører, at et større område er uden dækning. Derefter flyttes opkald på det berørte netværk uden merpris for kunderne over på den anden operatørs mobilnet. Kunder hos de mobilselskaber, der benytter henholdsvis TDC Mobils og Sonofons net - service providere´som CBB Mobil og Telmore - er også omfattet af aftalen om nød-roaming.
»Levering af mobilkommunikation indebærer et væsentligt ansvar for de mennesker, som er afhængige af mobiltelefonen i en lang række kritiske situationer. Med vores fælles aftale øger vi nu sikkerheden - ikke blot for de over 1,4 million kunder i Sonofons net, men også for kunder hos TDC Mobil og dennes service providere," siger Jon Hoffmann, teknisk direktør i Sonofon.
Bortset fra et andet operatørnavn i telefonens display vil kunderne i de fleste tilfælde ikke mærke, at de "nød-roamer". Den ekstra trafik kan naturligvis betyde, at det net, der er i drift, vil blive udsat for en større belastning på grund af de mange ekstra kunder. Ud over almindelige mobiltjenester kan kunderne også benytte GPRS data-tjenester i tilfælde med nød-roaming.