Onsdag måtte 10.000 skolelever opgive at gennemføre en it-baseret afgangsprøve.
Men selv om rådgivervirksomheden Cowi har det overordnede ansvar, så tyder meget ifølge EPN på, at it-leverandøren CSC er mere involveret i it-problemerne, da virksomheden står bag hele it-siden af afgangsprøverne.
CSC driver nemlig den digitale port, it-forsiden, til eksamensopgaverne, som eleverne skal igennem, for at kunne gennemføre afgangsprøven.
Men i stedet blev it-systemet overbelastet med det resultat, at tusindvis af eksaminander blev kastet af systemet.
Overfor EPN er kommunikationschef hos CSC, Line Ørskov, heller ikke meget for at udtale sig om it-bommerten. I stedet giver hun aben videre til Cowi:
»Lige nu og her er det Cowi, som taler med pressen. Jeg har ikke så meget mere at sige. Jeg håber, du forstår, at det er Cowi, der som hovedentreprenør taler med pressen.«
Hele torsdag eftermiddag arbejdede både Cowi og CSC på en redegørelse, som skal afleveres til Skolestyrelsen.
I øvrigt lykkedes det begge virksomheder at identificere it-problemet onsdag middag, således at afgangsprøven klokken 12 kunne afvikles uden problemer.