Den nyoprettede tænketank vedrørende forståelse for forskning skal udveksle ideer og fremlægge forslag til Videnskabsministeriet om at formidle viden om den danske forskning til virksomheder og en bredere del af befolkningen.
Sekretariatschefen i Forbrugerinformationen, Christine Antorini,er udnævnt som formand for tænketanken.
»Det er en vigtig opgave, tænketanken har fået. Vi skal i stigende grad basere vores indtjening og velfærd på viden, så derfor er det afgørende, at alle danskere har en klar forståelse for, hvad forskning er - og hvordan den bidrager til at sikre beskæftigelsen og en bedre livskvalitet i vores hverdag,« siger Christine Antorini.
Tænketankens opgave er at udbrede og nuancere forståelsen af forskningens betydning for erhvervslivet og den enkelte borger. Den skal holde sit første møde i slutningen af maj.
Blandt de 26 medlemmer er forfatteren Martin Ågerup, museumsdirektør Allis Helleland, NKT-koncerndirektør Søren Isaksen og DR2-redaktør Connie Hedegaard.