Danske mobile kunder nyder godt af, de små selskabers magtkamp mod de større selskaber. Det skaber priskrig, der kan være svært at finde et overblik i, men som stadig giver lavere mobilpriser. Men en tung dominans hærger i øjeblikket slaget, skriver epn.dk på baggrund af IT- og Telestyrelsens tal.
Godt 91 procent af hele mobilmarkedet styres i øjeblikket af telekæmperne som TDC, Telia og Sonofon, hvor forskellen før priskrigen i 2003 lød på kun 65 procent markedsandele. Den store procentdel er til trods for, at der findes hele 42 mobilselskaber på det danske marked, der er et rekordhøjt antal.
»Men desværre er konkurrencemarkedet ikke 100 procent frit. Og jeg mener, at markedet har brug for et frit og åbent marked, hvor der er plads til alle de selskaber, som kunderne nu vil handle med. Som det er nu, er det stadig et marked, hvor leverandørerne kan lave aftale med hinanden, som ikke altid er til gavn for forbrugeren,« advarer Torben Rune.
Men de sidste par år, har de tre telekæmper lagt en stor energi i at opkøbe de mindre selskaber - en energi, der nærmer sig omkring 7 milliarder kroner. Det betyder, at TDC, Telia og Sonofon tilsammen ejer 9 ud af 10 af Danmarks største mobilselskaber.
Dog findes der stadig uafhængige slagsbrødre, hvor selskabet 3 er de eneste, der reelt udgør en trussel med knap 5 procent af kunderne på markedet.
Denne fordeling lægger en klar dæmper på konkurrencen på markedet, da telekæmperne ved hjælp af de mindre selskaber som Telmore, CBB og Call Me kan dæmpe eventuelle direkte angreb fra konkurrenterne. Og disse konkurrenter er udover 3, også selskaber som Bibob, M1 og Unotel, der dog ikke fylder meget mere end næsten 4 procent tilsammen på markedet.
»Jeg savner en fræk dreng i klassen, der kan gå ud og lave ravage på markedet. Minutpriserne ligger i øjeblikket meget tæt op af hinanden, så det skal være en helt ny leverandør, der skal op og skubbe ved de store. Det er dyrt, men det vil også kunne betale sig,« spår Torben Rune.