Half Life 2 bruges som eksempel for de kvalitetsoplevelser DirectX 9.0 tilfører spil, der kører på Windowsplatforme.
"Vi ser Half Life 2 som en målestok for, hvilke forbløffende oplevelser, der kan leveres på windowsplatforme. DirectX 9.0 fungerer som en katalysator for den udvikling som disse state-of-the-art-spil giver," udtaler Dean Lester, direktør for Windows Gaming and Graphics hos Microsoft til Microsoft.com.
"Half Life 2 eksemplificerer den trend, vi allerede ser. Spil for Windows leverer nu den mest opsigtsvækkende teknologi og underholdning, der overhovedet findes," siger Dean Lester.
Også Valve, der udvikler spillet, mener, at DirectX 9.0 API optimerer spillets muligheder med en øget hastighed og forbedret grafik, der understøtter de nuancer og niveauer, spillet indeholder, og resulterer i det mest optimale resultat.
GameSpot beskriver oplevelsen sådan: "Half Life 2's karakterer er så detaljerede, at selv deres øjne fremstilles med mange detaljer. Så når en karakter kigger ud gennem skærmen, virker det, som om hun ser direkte på en én i stedet for lige ud i luften, som tilfældet ellers er med spil-karakterer."