”Undskyld, undskyld”.
Der var røde kinder hos McAfee i sidste uge, da en fejlagtig opdatering sendte tusindvis af computere i sort. Antivirusprogrammet troede kort og godt, at en Windows-fil var en skadelig fil.
Miseren med den forkerte DAT-fil har fået den administrerende direktør David DeWalt til at stille sig frem og tage mod kundernes sure opstød i et åbent brev på firmaets hjemmeside.
Men firmaets anger går åbenbart længere end undskyldninger. Der kan også være økonomiske erstatninger på vej.
Firmaet varsler, at private kunder kan søge om erstatninger ”inden for rimelighedens grænser”, hvis fejlen har givet dem problemer. Det skriver firmaet på denne engelske McAfee netside. Firmaet lover også at forlænge abonnementet med to år – gratis – for de hårdest ramte kunder.
ComON har forsøgt at få svar på, om danske virksomheder og forbrugere også kan forvente en økonomisk erstatning, hvis fejlen har påført brugerne skader eller uventede omkostninger. Firmaets danske repræsentant henviser dog til sine engelske kollegaer, der i skrivende stund endnu ikke har vendt tilbage med svar.
Ifølge den amerikanske tekst er det kun private forbrugere, der skal forvente økonomisk godtgørelse. Der er ikke en tilsvarende besked på firmaets erhvervs-sider. Det er anelse mystisk, da man må forvente, at det især er erhvervskunderne, der har fået de største økonomiske øretæver i kølvandet på de vingeskudte computere.
I Danmark har et middelstort advokatfirma ifølge ComONs oplysninger også haft gevaldige problemer på grund af McAfee. Flere maskiner skulle fuldstændig reetableres, og mange var ude af stand til at udføre deres arbejde i op til fem timer, mens fejlretningen stod på. De to første dage brugte support-afdelingen cirka otte timer på sagen.
I Sverige har det statslige Systembolaget, der har eneret på at forhandle spiritus, været tvunget til at lukke enkelte butikker. Og i USA er både politistationer og hospitaler blevet ramt af McAfees svipser.