Google baserer først og fremmest sin indtjening på der reklamer, der popper frem, når surfere bruger søgemaskinen.
Derfor er der en tabt indtægt, hver eneste gang folk bruger tasten "jeg prøver lykken."
Den leder nemlig brugerne direkte videre til første opslag i søgemaskinen.
Tom Chavez leder Rapt, der er et firma, der anslår reklameværdien på en hjemmeside.
»Basalt set mister Google 110 millioner dollars om året på grund af den knap,« fortæller Tom Chavez.
Den danske internet-ekspert Jacob Nielsen, der beskæftiger sig med brugervenlighed, undres over knappen.
»Googles søgemaskine er fantastisk når det gælder brugervenlighed, fordi der ikke er nogen tvivl om, hvad du gør. "Jeg føler mig heldig" er mindre brugervenlig, fordi de fleste ikke aner, hvad det betyder,« sagde Jacob Nielsen i et amerikansk radioprogram.
Han vurderer, at knappen stadig sidder der, fordi Google så beholder lidt af sit omdømme, fra dengang firmaet bestod af to nørder i en garage. Alternativet ville være et omdømme, der hedder "16,000 mennesker der arbejder på at ødelægge din ret til privatliv."