Lykketast koster Google 550 millioner

Googles lykketast, der bliver brugt af en procent af brugerne, koster Google 550 milloiner kroner om året i tabte indtægter.

Google baserer først og fremmest sin indtjening på der reklamer, der popper frem, når surfere bruger søgemaskinen.

Derfor er der en tabt indtægt, hver eneste gang folk bruger tasten "jeg prøver lykken."

Den leder nemlig brugerne direkte videre til første opslag i søgemaskinen.

Tom Chavez leder Rapt, der er et firma, der anslår reklameværdien på en hjemmeside.

»Basalt set mister Google 110 millioner dollars om året på grund af den knap,« fortæller Tom Chavez.

Den danske internet-ekspert Jacob Nielsen, der beskæftiger sig med brugervenlighed, undres over knappen.

»Googles søgemaskine er fantastisk når det gælder brugervenlighed, fordi der ikke er nogen tvivl om, hvad du gør. "Jeg føler mig heldig" er mindre brugervenlig, fordi de fleste ikke aner, hvad det betyder,« sagde Jacob Nielsen i et amerikansk radioprogram.

Han vurderer, at knappen stadig sidder der, fordi Google så beholder lidt af sit omdømme, fra dengang firmaet bestod af to nørder i en garage. Alternativet ville være et omdømme, der hedder "16,000 mennesker der arbejder på at ødelægge din ret til privatliv."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere