Videnskabsminister Helge Sanders optræden i en HP-reklame fik forleden statsminister Anders Fogh Rasmussen til at erklære, at ministre ikke bør optræde i reklametryksager - uanset om de anbefaler firmaet direkte eller ej. Men Helge Sander er ikke den eneste minister, der har medvirket i et annoncetillæg for HP. Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen gjorde det samme i april sidste år, oplyser P3 Nyheder og Radioavisen.
Lars Løkke Rasmussen skriver i sit indlæg, at den offentlige sektor ikke skal være bange for at bruge den nye teknologi i en tid hvor kommuner og amter står overfor en stor strukturreform. Teksten er ledsaget af et stort billede af ministeren i A3-format.
HP's navn bliver ikke nævnt i artiklen, men eksperter mener alligevel, at der er tale om indirekte reklame.
»Der er tale om et stykke reklame. Ministeren er gået over stregen. Han skal forholde sig neutralt til private firmaer,« siger Tim Knudsen, professor i statskundskab ved Københavns Universitet, til Radioavisen.
Professor i offentlig ret Jens Peter Christensen fra Århus Universitet og professor i offentlig ret Claus Haagen Jensen fra Aalborg Universitet kritiserer også ministerens medvirken i annoncetillægget. De understreger, at det ikke er direkte ulovligt, men en overskridelse af de almindelige normer for en minister.
Helge Sander har tidligere fået en næse af statsminister Anders Fogh Rasmussen for at have skrevet artikler til HP's reklamer. Men statsministeren siger til P3 Nyheder og Radioavisen, at Lars Løkke Rasmussen ikke vil få en næse.
Statsministeren henviser til, at indlægget er skrevet inden det blev indskærpet over ministrene i sidste måned, at de bør afholde sig for at medvirke i reklamelignende publikationer.
Enhedslistens Line Barfoed kan ikke se, at der skulle være forskel på Helge Sander og Lars Løkke Rasmussens optræden i HP's annoncetillæg, og hun vil nu rejse sagen i Folketinget.