Artikel top billede

Fupkampagne lokker danske Facebook-brugere

Tusindvis af danske Facebook-brugere er blevet snydt til at gå med i fupkampagne.

Sikkerhedsfirmaet CSIS advarer nu om en såkaldt Likejacking-kampagne på Facebook, hvor målet er at lokke almindelige brugere til at klikke på ”Synes godt om” knappen. I modsætning til mange andre fupkampagner på Facebook, er denne aktion udformet på dansk. Det er måske forklaringen på at mere end 100.000 danske Facebook-brugere er faldet for tricket og har valgt at ”synes godt om” fupkampagnen i de seneste dage.

Kampagnen spreder en statusbesked med følgende tekst: ”Denne pige blevet ramt af en bil med 100 kmt fordi hendes venner ville lave sjov med hende se den triste video ved at klikke ovenover”

Hvis du ser du en statusbesked fra en ven eller bekendt på Facebook med denne tekst, så er det fordi din Facebook ven har ladet sig lokke og klikket på "synes godt om" knappen der er knyttet til aktionen.

"Denne type kampagner, der med lethed opnår en masse "fans" på kort tid, er dybt bekymrende. En ting er at Likejacking kampagner som denne primært anvendes til at lokke trafik til skumle websider og derigennem tilbyder konkurrencer og alskens tvivlsomme reklamer, men værre er hvad der sker den dag en af disse rent faktisk bliver viral, altså leverer skadelig kode til brugeren," siger it-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra CSIS.

Et klik på linket i Facebook-beskeden fører brugeren til en anden Facebook-side, der opfordrer til at klikke på ”Synes godt om” for at se videoen. Hvis du accepterer dette, bliver du flyttet over på en ekstern webside, hvor bagmanden tilsyneladende tjener på trafikken. Her vises vilkårlige reklamer.

CSIS anbefaler at forholde sig kritisk til alle links - også på Facebook. Er uheldet ude bør du fjerne den status besked, som denne kampagne automatisk har postet på Facebook væggen, og som derved er blevet delt mellem venner og bekendte. Dernæst bør du slette den pågældende applikation under funktionen "Mine applikationer" og orientere dine venner om problemet.

Likejacking er en særlig form for fup, hvor almindelige Facebook brugere skal lokkes til at klikke på en "synes godt om" knap knyttet til en specific kampagne. Ved at gøre dette kommer brugeren, ofte uden at vide det, til at poste samme besked videre til venner og bekendte. På den måde er "likejacking" en slags "social orm" der med lidt hjælp fra uforsigtige brugere spreder sig på Facebook.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere