Sikkerhedsfirmaet CSIS advarer nu om en såkaldt Likejacking-kampagne på Facebook, hvor målet er at lokke almindelige brugere til at klikke på ”Synes godt om” knappen. I modsætning til mange andre fupkampagner på Facebook, er denne aktion udformet på dansk. Det er måske forklaringen på at mere end 100.000 danske Facebook-brugere er faldet for tricket og har valgt at ”synes godt om” fupkampagnen i de seneste dage.
Kampagnen spreder en statusbesked med følgende tekst: ”Denne pige blevet ramt af en bil med 100 kmt fordi hendes venner ville lave sjov med hende se den triste video ved at klikke ovenover”
Hvis du ser du en statusbesked fra en ven eller bekendt på Facebook med denne tekst, så er det fordi din Facebook ven har ladet sig lokke og klikket på "synes godt om" knappen der er knyttet til aktionen.
"Denne type kampagner, der med lethed opnår en masse "fans" på kort tid, er dybt bekymrende. En ting er at Likejacking kampagner som denne primært anvendes til at lokke trafik til skumle websider og derigennem tilbyder konkurrencer og alskens tvivlsomme reklamer, men værre er hvad der sker den dag en af disse rent faktisk bliver viral, altså leverer skadelig kode til brugeren," siger it-sikkerhedsekspert Peter Kruse fra CSIS.
Et klik på linket i Facebook-beskeden fører brugeren til en anden Facebook-side, der opfordrer til at klikke på ”Synes godt om” for at se videoen. Hvis du accepterer dette, bliver du flyttet over på en ekstern webside, hvor bagmanden tilsyneladende tjener på trafikken. Her vises vilkårlige reklamer.
CSIS anbefaler at forholde sig kritisk til alle links - også på Facebook. Er uheldet ude bør du fjerne den status besked, som denne kampagne automatisk har postet på Facebook væggen, og som derved er blevet delt mellem venner og bekendte. Dernæst bør du slette den pågældende applikation under funktionen "Mine applikationer" og orientere dine venner om problemet.
Likejacking er en særlig form for fup, hvor almindelige Facebook brugere skal lokkes til at klikke på en "synes godt om" knap knyttet til en specific kampagne. Ved at gøre dette kommer brugeren, ofte uden at vide det, til at poste samme besked videre til venner og bekendte. På den måde er "likejacking" en slags "social orm" der med lidt hjælp fra uforsigtige brugere spreder sig på Facebook.