Sms-tjenester fyldt med fejl

Telebranchen er stadig ikke god nok til at overholde reglerne, når der udbydes indholdstakserede SMS-tjenester som porno og spil. Det viser en undersøgelse, som teleselskaberne selv har foretaget.

Forbrugerombudmanden har fået teleselskaberne til at undersøge sig selv. Det er der kommet en afslørende rapport ud af.

Rapporten er den seneste kvartalsundersøgelse foretaget af en fælles enhed stiftet af TDC, Telia, Sonofon, Tele2 og 3 efter aftale med forbrugerombudsmanden.

Det samarbejde kom op at stå, efter at flere selskaber, som leverer sms-tjenester via teleselskabernes net, gentagne gange var blevet grebet i at tilbyde erotiske sms-tjenester til mindreårige eller glemme at oplyse om den rigtige pris på sms-spil, ringetoner eller andet, indholdstakseret sjov.

Den aktuelle rapport viser, at manglende information om fortrydelsesret, fakturering og kontaktoplysninger er et ofte forekommende problem.

Det fremgår af rapporten, at i alt 183 fejl blev fundet som følge af en stikprøvekontrol. 85 procent af fejlene drejede sig om manglende oplysninger om betaling over mobilregningen eller taletidskortet, udbyderens navn og adresse samt fortrydelsesret.

De fleste fejl og mangler blev af udbyderne rettet indenfor den fastsatte tidsfrist, fremgår det af rapporten.

Erotiske indholdstjenester stod for fem procent af overtrædelserne. Udbyderne af disse tjenester har i de fleste tilfælde modtaget en advarsel.

»Jeg glæder mig over, at teleselskaberne er gået grundigt til værks og har foretaget de lovede kontroller. Selv om de erotiske tjenester heldigvis kun står for en lille del af overtrædelserne, kan jeg desværre konstatere, at der stadig er ganske mange problemer med at overholde forbrugerbeskyttelseslovgivningen,« siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.

Teleselskaberne tager nu konsekvensen af de mange overtrædelser med indholdstakserede sms'er. Fremover skal fejl og mangler koste udbyderne 1500 kroner uanset overtrædelsens størrelse eller karakter. Ved at indføre denne bodsordning håber teleselskaberne at komme de mange mindre overtrædelser til livs.
Grovere overtrædelser kan som i dag sanktioneres med lukning af tjenesten i en tidsbestemt periode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktur

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere