Forbrugerombudmanden har fået teleselskaberne til at undersøge sig selv. Det er der kommet en afslørende rapport ud af.
Rapporten er den seneste kvartalsundersøgelse foretaget af en fælles enhed stiftet af TDC, Telia, Sonofon, Tele2 og 3 efter aftale med forbrugerombudsmanden.
Det samarbejde kom op at stå, efter at flere selskaber, som leverer sms-tjenester via teleselskabernes net, gentagne gange var blevet grebet i at tilbyde erotiske sms-tjenester til mindreårige eller glemme at oplyse om den rigtige pris på sms-spil, ringetoner eller andet, indholdstakseret sjov.
Den aktuelle rapport viser, at manglende information om fortrydelsesret, fakturering og kontaktoplysninger er et ofte forekommende problem.
Det fremgår af rapporten, at i alt 183 fejl blev fundet som følge af en stikprøvekontrol. 85 procent af fejlene drejede sig om manglende oplysninger om betaling over mobilregningen eller taletidskortet, udbyderens navn og adresse samt fortrydelsesret.
De fleste fejl og mangler blev af udbyderne rettet indenfor den fastsatte tidsfrist, fremgår det af rapporten.
Erotiske indholdstjenester stod for fem procent af overtrædelserne. Udbyderne af disse tjenester har i de fleste tilfælde modtaget en advarsel.
»Jeg glæder mig over, at teleselskaberne er gået grundigt til værks og har foretaget de lovede kontroller. Selv om de erotiske tjenester heldigvis kun står for en lille del af overtrædelserne, kan jeg desværre konstatere, at der stadig er ganske mange problemer med at overholde forbrugerbeskyttelseslovgivningen,« siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en kommentar.
Teleselskaberne tager nu konsekvensen af de mange overtrædelser med indholdstakserede sms'er. Fremover skal fejl og mangler koste udbyderne 1500 kroner uanset overtrædelsens størrelse eller karakter. Ved at indføre denne bodsordning håber teleselskaberne at komme de mange mindre overtrædelser til livs.
Grovere overtrædelser kan som i dag sanktioneres med lukning af tjenesten i en tidsbestemt periode.