Pladesalget er faldet med 50 procent fra 2000 til 2005. Dermed er pladesalget faldet fra 20 millioner til 10 millioner solgte enheder på fem år, men det er ingen katastrofe.
Manden bag den nye rapport "Krise eller strategi - Pladebranchen 1995 - 2005" cand. mag. Claus Pedersen, der også er tilknyttet Piratgruppen, ser perioden 1995 til 2000 som en blomstringstid for cd-salget. Pladesalget har nu nået et normalt leje.
»Først og fremmest begyndte folk at genanskaffe pladesamlingen på cd. Samtidig satsede pladebranchen massivt på markedsføring, hvilket helt klart har solgt plader,« siger Claus Pedersen
Denne gyldne æra er endegyldigt forbi. Pladebranchen er presset fra underholdningsindustrien, der har et stigende salg af computerspil, dvd'er og koncerter.
Ifølge Claus Pedersen har man nået et stabilt niveau for pladesalget i Danmark - identisk med perioden fra 1980 til 1994.
»Jeg synes, det er problematisk at tale om et specielt niveau for pladesalget. Der sker i disse år en forvandling af markedet. Piratkopiering, mobilmarkedet og underholdningsindustrien påvirker pladesalget,« mener Jesper Bay, marketingsdirektør for IFPI, der repræsenterer pladebranchen i Danmark.
Nettet er ikke bare en trussel for pladesalget i Danmark, men også en mulighed, mener Claus Pedersen.
»Johnny Deluxe lagde deres nummer "Elskovspony" ud til fri download på nettet, og det blev en stor succes. Også Nephews numre eksisterede i lang tid på netværk for fildeling før deres pladeudgivelse. Deres pladesalg var alligevel kæmpestort, da de efterfølgende udgav deres cd,« siger Claus Pedersen.
Det er ikke noget nyt, at det er muligt at få en gratis smagsprøve på musikken, mener Jesper Bay.
»Der har altid været frie eksemplarer af numre til promotion. Det er bare vigtigt, at det er dem, som har rettighederne, der tillader gratis downloads af musik. Og de fleste bands har på deres website en mulighed for at lytte gratis til deres numre,« siger Jesper Bay.