Hverken Fødevarestyrelsen, Forsvarskommandoen eller Hærens Operative Kommando har fundet ud af, hvordan de skal håndtere sikker e-post. De tre er med på en liste over 84 myndigheder fra Den Digitale Taskforce, som ikke håndterer henvendelser via sikker e-post godt nok.
I marts sendte Taskforcen sikre e-mails til 377 myndigheder, men i løbet af 14 dage havde 22 pct. stadig ikke svaret med en krypteret og signeret besked. Taskforcen har derfor besluttet at offentliggøre navnene på de myndigheder, der ikke har svaret. De myndigheder, der figurerer på listen, havde stadig ikke sendt en sikker e-post per 9. maj.
»Vi skylder borgere, virksomheder og myndigheder at gøre opmærksom på det, hvis en myndighed ikke er parat til at håndtere digitale henvendelser,« siger lederen af Den Digitale Taskforce, Lars Frelle-Petersen.
På listen står 15 statslige myndigheder (16 procent) og 69 kommuner (25 procent). Alle amter har besvaret e-posthenvendelsen korrekt.
»Knapt fire ud af fem myndigheder er nu klar, men det har desværre vist sig, at aftalen om eDag2 ikke har været nok til at sikre, at de sidste myndigheder får rutinerne på plads. Vi offentliggør listen, så alle ved, om de i praksis kan forvente at kunne kommunikere digitalt med en given myndighed eller ej - også i håbet om, at det kan få de sidste myndigheder til at gøre en ekstra indsats,« siger Lars Frelle-Petersen.
Nogle myndigheder undskylder sig med, at man modtager så lidt e-post, at det ikke kan betale sig at etablere rutiner på området. Men forudsætningen for, at man henvender sig digitalt er netop, at man kan være sikker på, at henvendelsen bliver besvaret, mener Lars Frelle-Petersen.
»Vi er klar over, at mange myndigheder har travlt med opgave- og strukturreformen i øjeblikket, og at henvendelser kan falde mellem stolene, når man fx er i gang med en sammenlægning. Derfor - og for at udelukke eventuelle fejl - opfordrer vi nu de sidste myndigheder til at sende os en sikker e-post, hvorefter de straks vil blive fjernet fra listen,« siger han.