En virus kan have været skyld i, at 154 ud af 172 flypassagerer i JK 5022 døde en augustdag i 2008.
For to år siden styrtede flyet fra det SAS-ejede Spanair ned ved lufthavnen Barajas i Spanien kort tid efter, at det var lettet. Samtidig var en af flyselskabets centrale computere angiveligt inficeret med malware og derfor ubrugelig.
Oplysninger er kommet frem under en retssag, der skal placere ansvaret for ulykken.
Den anerkendte spanske avis El Pais skriver, at flyet, et McDonnell Douglas MD-82, havde tre fejl, der burde have holdt flyet på jorden. Det var den centrale computer i flyselskabets hovedkvarter i Palma de Mallorca, der skulle have sat gang i en alarm.
Men computeren var tavs om fejlene. Computeren arbejdede så langsomt, at det ifølge to mekanikere fra Spanair normalt varede 24 timer, før en fejl i et fly var registreret i den centrale computer. En intern besked fra Spanair dateret på dagen for flystyrtet siger, at computeren var inficeret med en trojaner.
Dagen før styrtet havde flyet fået to fejlbeskeder. En tredje fejl, der tilsyneladende skulle have løbet ind på selve dagen for styrtet, burde have holdt flyet på jorden, skriver avisen. Da mekanikerne ville skrive fejlen, et overophedet rør, ind i databasen, var computeren dog ubrugelig.
Senere samme dag, den 20. august 2008, styrtede JK 5022 ned på en mark tæt ved lufthavnen i Barajas.
En rapport fra myndigheden, der har undersøgt katastrofen, har tidligere fastslået, at det flystyrtet blandt andet skyldtes, at piloterne havde glemt at aktivere flaps på vingerne, der skal hjælpe flyet til at lette. En alarm vil normalt gøre piloterne opmærksomme på fejlen, men alarmen virkede ikke.
Ritzau skriver ifølge dr.dk, at SAS senere samme år solgte Spanair.