Den 1. januar blev alle landets 271 kommunale bygnings- og boligregistre (BBR) lagt sammen til et landsdækkende register. BBR indeholder en lang række oplysninger om danske bygninger, der blandt andet bruges til ejendomsvurdering, beregning af boligstøtte og til byggesagsbehandling i kommunerne. Men datakvaliteten er blevet kritiseret i flere omgange.
En beretning fra Rigsrevisionen i 2004 slog fast, at der mangler overblik over fejlenes antal og betydning.
»Vi har taget Rigsrevisionens kritik meget alvorligt og har iværksat en omfattende handlingsplan, der skal forbedre datakvaliteten i BBR. Med den nye BBR-lov starter vi nu en omorganisering af hele BBR, som vil gøre det væsentligt nemmere for kommunerne at ajourføre og kontrollere oplysningerne i registret,« siger Jesper Rasmussen, vicedirektør i Erhvervs- og Boligstyrelsen.
Den nye lov, der er trådt i kraft den 1. januar, betyder at et selskab under Kommunernes Landsforening får ansvaret for etablering og drift af BBR. Med den nye bestemmelse sikres kommunens adgang til udvendig kontrol af huset - også i de tilfælde, hvor ejer ikke er villig til at samarbejde. Det skal medvirke til at forbedre datakvaliteten i registret.
Samtidig forhøjes bødestraffen for ejere som nægter at samarbejde med BBR fra 2.000 til 5.000 kroner.