I sin nyeste reklame for Stofanet fremstiller Telia polakker som uintelligente folk, der kun egner sig som billig arbejdskraft. Det har nu fået polakker i både Danmark og Polen til at rejse sig i protest, og senest har den polske ambassase krævet reklamen trukket tilbage.
»Der har været mange negative reaktioner i Polen, for alle polakker er jo ikke sådan, som reklamen fremstiller dem - uintelligente og nemme at hundse rundt med,« siger presseattaché ved den polske ambassade, Radek Krajewicz, ifølge Jyllands Posten.
Telia-reklamen er blevet vist i polsk tv, som et eksempel på europæisk diskrimination af polakker, og der er nu opstået polsk konsensus om, at reklamen viser, hvordan resten af Europa opfatter det polske folk.
Derfor har både ambassaden og adskillige polske medier nu kontaktet Telia for at få en forklaring på reklamen, men hos Telia er man overrasket over den voldsomme reaktion.
»Vi tester altid vores reklamer på en lille gruppe, inden de bliver vist. Og den pågældende reklame er også blevet vist for herboende polakker, som ikke havde nogen indvendinger. De syntes bare, den var sjov,« siger Rune Fick Hansen, der er kommunikationsmedarbejder hos Telia.
Han forklarer, at det aldrig har været Telias hensigt at såre nogen, og at reklamen derfor er blevet fjernet, ligesom der nu er blevet sendt en officiel undskyldning til den polske ambassade.