Nummer tre på det danske ADSL-marked, Tele2, har i dag købt markedets nummer fire, Tiscali, for 154 millioner kroner fra Tiscalis italienske moderselskab.
Formålet med Tele2's køb er at stå endnu bedre rustet til den intensive kamp om markedsandele på ADSL- og internetmarkedet, mod især markedsledende TDC.
»Tele2 får nu en størrelse, så vi i endnu højere grad bliver rustet til at tage kampen op mod den store aktør på det danske marked. Det betyder, at vi kan garantere både vores egne og Tiscalis eksisterende kunder, at vi også i fremtiden kan levere teleløsninger til nogle af markedets billigste priser,« siger Tele2's danske direktør Niclas Palmstierna.
Ifølge den seneste halvårsstatistik fra IT- og Telestyrelsen, så har TDC en markedsandel på 76 procent på det danske ADSL-marked, mens Tele2 og Tiscali har henholdsvis 6 og 4 procent.
Med købet kommer Tele2 op og bider markedets nummer to, Cybercity, i haserne, da de har 11 procent af markedet.
Tiscalis eksisterende kunder kommer i første omgang ikke til at mærke nogen forandring, når de bruger deres internet-forbindelse. De fortsætter blot med at bruge deres mail og internet, som om intet var hændt. Men på længere sigt vil købet af Tiscali betyde forbedringer for både nuværende og kommende Tele2-kunder, pointerer Niclas Palmstierna. Købet giver desuden Tele2 en størrelse, der giver nye muligheder for at udvikle og forbedre den kundeservice og de produkter, som kunderne tilbydes.
Tiscali Danmark har i dag 80 ansatte, mens Tele2 Danmark har 51. Medarbejdere fortsætter i deres stillinger, indtil den nye organisation er på plads.
I foråret sidste år satte det italienske moderselskab Tiscali-selskaberne i Norge og Sverige til salg, men afviste at et salg i Danmark kunne komme på tale.