Både i USA og i Europa er der stadig omkring en tredjedel af befolkningen, som ikke bruger nettet. Det fortæller en ny rapport om den digitale konkurrenceevne fra EU-Kommissionen. I gennemsnit er det 60 procent af den europæiske befolkning, som regelmæssigt bruger nettet – Danmark og Sverige ligger i spidsen med mere end 80 procent – og dermed ligger Europa som helhed på niveau med USA.
Men i både EU (30 pct.) og i USA (32 pct.) har en stor del af befolkningen ikke desto mindre aldrig være online. I Sydkorea er det til sammenligning kun 16 pct., der ikke bruger nettet.
EU-rapporten peger på alvorlige socialøkonomiske og geografiske skel. Det er navnlig de ældre, dem med den korteste uddannelse og dem med de laveste indtægter som bruger internettet mindre, og som har dårligere færdigheder.
Igen svarer tallene for EU til tallene for USA, selv om flere ældre amerikanere bruger nettet (46 pct. af befolkningen over 55 i USA har aldrig brugt internettet sammenholdt med 59 pct. i EU).
Derimod er skellene mellem de socialøkonomiske grupper i lande som Korea og Japan mindre markante.
I 2009 var EU's bredbåndsmarked igen verdens største. Næsten en fjerdel af EU-borgerne (24,8 pct.) har et abonnement til fast bredbånd. Selv om forbindelsernes hastighed stiger – 80 pct. af de faste bredbåndslinjer i EU tilbyder nu en hastighed over 2 Mbps – ligger kun 18 pct. over 10 Mbps.
EU har fremsat et mål om, at alle europæere skal have adgang til bredbånd på 30 Mbps eller derover i 2020. På dette område er Europa langt bagude i forhold til lande som Korea og Japan.
Ifølge rapporten om den digitale konkurrenceevne har informations- og kommunikations-teknologi gennem de sidste 15 år stået for halvdelen af produktivitetsvæksten i Europa.
Men e-handlen over grænserne er stadig begrænset. Selv om 54 pct. af internetbrugerne i Europa køber eller sælger varer over internettet, er det kun 22 pct., som gør det fra andre EU-lande. E-handel er derimod mere almindeligt i USA, hvor 75 pct. af internetbrugerne køber eller sælger online.