Det er en rundspørge blandt beslutningstagere i markedet, der blotlægger, at den kraftige vækst på SMB-markedet nu er fladet ud. JupiterResearch har koncentreret sig om virksomheder under 250 ansatte, hvilket meget godt svarer til den danske definition af SMB-markedet.
Undersøgelsen afslører dog, at der stadig er vækst at hente i SMB-virksomheder med mindre end tre år på bagen. De forholdsvis nyetablerede virksomheder forventer generelt at bruge mellem 30.000 og 150.000 kroner på IT i 2005.
Undersøgelsen afslører også - ifølge JupiterResearch-analytikeren Joe Wilcox - at producenter og forhandlere mister forretning, fordi de har en tendens til at betragte SMB-markedet som et fedt.
»Der er det samme antal ansatte hos min læge, som der er i mit renseri,« men de forbruger jo slet ikke samme teknologi og service,« påpeger Wilcox
Han konkluderer at det er mange oversete segmenter i markedet, som hverken producenter eller forhandlere har fokuseret ordentligt ind på, fordi de ikke kan finde ud af, om de skal betragte de helt små kunder som private kunder eller erhvervskunder.