TDC kan med lanceringen af EasyMobile gøre sig selv til en lige så stor irritationsfaktor for de store europæiske teleselskaber, som Telmore var for TDC.
Sådan lyder vurderingen fra Jyske Bank, der kalder TDCs position for »unik« og »meget fordelagtig«, fordi discount-angrebet på de store europæiske telemarkeder kan ske uden, at TDC kommer til at frygte for gengældelse på det danske hjemmemarked.
»Konkurrencesituationen i Danmark er er så hård, som den kan blive, og discountselskaber eksisterer allerede på det danske marked. Samtidig er TDC relativt lille i europæisk målestok og har dermed ikke så meget at tabe som Vodafone, T-Mobile og andre,« vurderer Jyske Banks aktieanalytiker Rune Møller.
En krigsherre tager form
Dermed tyder meget på, at TDC for alvor er ved, at vokse ud af sin passive skygge. Discount-angrebet er sammen med Song-købet det andet aggressive tiltag på få måneder fra TDC. Og det kan blive kostbart fra de øvrige teleselskaber.
Jyske Bank vurderer, at det vægter højt, at TDC, som det eneste af de tidligere statsmonopoler, har et erfaringsgrundlag inden for discounttelefoni.
»Det er ikke en nem proces at omstille et tidligere offentligt monopol til et ultra omkostningseffektivt selskab,« vurderer Rune Møller.
Jyske Bank forventer, at EasyMobile kan få en markedsværdi på op til 25 milliarder kroner, hvis selskabet får en markedsandel på 10 procent i de 12 lande, som konceptet ventes lanceret i. Til sammenligning er værdien af TDC i øjeblikket 44 milliarder kroner.