Da Sonofon den 23. juli sidst opgjorde sin økonomiske status, bragte det mundvigene i retning af gulvet. Det er de for så vidt stadig, men det netop aflagte regnskab er dog på flere punkter bedre end det foregående.
Værst er det gået ud over driftsoverskuddet som målt i forhold til samme kvartal i 2003 er faldet hele 28 procent, således at Sonofon nu kun tjener 229 millioner kroner på driften (EBITDA). I 2003 var tallet 317 millioner kroner.
51000 nye kunder
Mens overskuddet går ned, er selve salget til gengæld steget til 1,14 milliarder kroner. Det er en stigning på godt fem procent i forhold til 2003. Samtidig har Sonofon (inkl. CBB) fået 51.000 nye kunder de seneste tre måneder. I andet kvartal 2004 tabte Sonofon 29.000 kunder - det tab blev dog dengang opvejet af nye kunder i form af købet af CBB Mobil.
Ifølge Sonofons nye administrerende direktør Steen Jespersen skyldes den nye kundetilgang og det øgede salg, at Sonofon er begyndt at udnytte den nordiske organisation i Telenor-koncernen i højere grad. Det er muligt efter, at Telenor i december 2003 overtog hele Sonofon.
Den øgede effektivitet betød i starten af oktober, at Sonofon-bossen fyrede 62 ansatte, således at der nu er 1.295 ansatte i Sonofon.
Mobilmarkedet i oversigt, 1. halvår 2004:
TDC og Telmore: 2.076.698 kunder (+3 procent)
Sonofon og CBB: 1.212.178 kunder (-1,8 procent)
Telia og Orange: 1.076.092 kunder (+0,4 procent)
Kilde: IT- & Telestyrelsen
Tallet i parentes angiver væksten i 1. halvår 2004 målt i forhold til 2. halvår 2003.