CRT-skærmene (de store fyldige monitorer) er på vej til et comeback på bekostning af de flade 15 tommers skærme.
Årsagen til det er ifølge analysevirksomheden i Supply, at producenterne bakker ud af det uprofitable 15-tommer fladskærmsmarked, hvilket har påvirket prisen på denne skærmstørrelse i opadgående retning. Men det er netop disse små, billige produkter, der skaffer et nyt publikum til de flade LCD-skærme. Med stigende priser har mange af de potentielle kunder til flade skærme i stedet valgt at købe CRT-skærme.
Producenterne interesserer sig kun for 17-tommer- og i øget omfang 19-tommer-skærmene, fordi de for producenterne sikrer den højeste indtjening. Men disse skærme købes stort set kun af kunder, som vil opgradere fra mindre formater. Nye kunder starter ikke med en stor skærm, lyder det fra iSuppli.
Overflod af LCD-skærme på vej
I første kvartal 2003 blev der globalt markedsført 13,988 millioner enheder. Efterspørgslen lå i denne periode på 13,605 millioner enheder, hvilket i praksis vil sige, at udbuddet knap nok kunne leve op til efterspørgslen. Med så lille en margin mellem udbud og efterspørgsel vil der uvilkårligt opstå flaskehalse på nogle markeder.
I første kvartal 2004 var situationen en helt anden, rapporterer iSuppli. Her lå udbuddet på 14,548 millioner enheder og efterspørgslen på 13,050 millioner enheder.
Samtidig stiger den samlede produktionskapacitet fra Østens fabrikker i takt med, at flere og flere aktører træder ind på markedet, samtidig med at de eksisterende producenter etablerer nye produktionsenheder.
Yderligere ser det ud til, forklarer iSuppli, at salget af LCD-baserede tv-apparater ikke helt lever op til forventningerne, så hvis producenterne fortsætter med at øge kapaciteten på de store skærmformater, er det ikke usandsynligt, at markante prisfald på flade desktop-skærme i 17- og 19-tommer-formaterne vil blive dagens orden i andet halvår.